Last Updated 2 years ago

Instrukcja instalacji i obsługi modułu Faktury PrestaShop

Instalacja modułu

Moduł korzysta z dwóch nadpisań Override:
  • override/classes/order/OrderHistory.php (metoda changeIdOrderState());
  • override/controllers/admin/AdminOrdersController.php (metoda postProcess())
Pierwsza z metod odpowiada za automatyczne generowanie faktur, podczas zmiany statusu zamówienia. Druga metoda odpowiada ze generowanie faktur z poziomu widoku zamówienia.

Jeśli w trakcie instalacji wystąpi problem, oznacza to, że Twój sklep korzysta już z w/w plików override. W przypadku konfliktów z istniejącymi już override’ami należy w/w pliki z modułu scalić ręcznie z plikami override w Twoim sklepie.

W razie problemów w trakcie instalacji scal pliki override samodzielnie, z pomocą programisty lub otwórz zgłoszenie pomocy na HelpDesk.

Użytkowanie modułu

Moduł po instalacji tworzy dodatkową pozycję w głównym menu Back-Office:
PrestaShow Modules > Invoice Extender
image
W konfiguracji modułu znajdziesz następujące pozycje:
  • Lista faktur
  • Ustawienia główne
  • Konfiguracja faktur
  • Dodaj fakturę
  • Kody GTU
  • Reverse charge
  • Eksport do CSV / PDF
Moduł dodaje również zakładkę do obsługi i generowania faktur w widoku zamówienia (AdminOrdersController):
image
Dla klienta moduł dodaje zakładkę „Faktury” w widoku „Moje konto”. Znajdują się tam wszystkie faktury wygenerowane dla klienta. Zakładkę można wyłączyć w opcjach konfiguracyjnych (opisano to w dalszej części instrukcji).

Pierwsza konfiguracja

Dane sprzedającego

Przed rozpoczęciem pracy z modułem należy uzupełnić dane podmiotu wystawiającego faktury. Moduł obsługuje PrestaShop Multistore, dzięki czemu możesz ustalić inny podmiot dla każdego ze sklepów.

NIP, nazwę firmy, adres oraz numery kont można uzupełnić w zakładce Ustawienia główne.

Konfiguracja faktur

Moduł pozwala generować następujące rodzaje dokumentów:
  • Faktura proforma (Pro-form invoice)
  • Faktura (Invoice)
  • Duplikat faktury (Duplicate invoice)
  • Faktura korygująca (Corrective invoice)
  • Faktura korygująca – zwrot (Refund invoice)
W zakładce Konfiguracja faktur , dla każdego typu dokumentu ustal:
  • Nagłówek (tytuł/nazwa)
  • Szablon (wygląd)
  • Numer początkowy (jeśli nie masz potrzeby rozpoczęcia numeracji od konkretnego numeru pozostaw to pole puste, numeracja rozpocznie się od numeru 1)
  • Format numeracji faktury

Format numeracji faktury

Możesz skonfigurować własny, dowolny format numeracji faktur. W tym celu skorzystaj z gotowych specyfikatorów.

Pamiętaj o klamrach {} :
  • {%%%%%} - liczba znaków „%” oznacza długość numerycznej części symbolu faktury (dla pięciu „%” przy numerze porządkowym faktury 100, rezultat to: 00100)
  • {RRRR} - rok w formacie YYYY (2016)
  • {RR} - rok w formacie YY (01-99)
  • {MM} - miesiąc w formacie MM (01-12)
  • {M} - miesiąc w formacie M (1-12)
  • {DD} - dzień w formacie DD (01-31)
  • {D} - dzień w formacie D (1-31)
  • Dowolne znaki: wszystkie znaki poza klamrami { } znajdą się w numerze faktury w identyczny sposób – można np. dodać tekst „KOREKTA”
Przykładowy specyfikator numeru faktury oraz rezultat:
  • Specyfikator: FV/{RRRR}/{MM}-{%%%%%%}/MAG2
  • Efekt: FV/2022/10-000005/MAG2

Automatyczne generowanie faktur

W tej zakładce, w każdym typie faktury (oprócz faktury korygującej) ustalisz statusy zamówień, dla których dokument wystawi się automatycznie.

Czym różni się faktura korygująca od faktury korygującej – zwrot?

Faktura korygująca – zwrot generuje dokument wycofujący wszystkie pozycje z faktury głównej. Dotyczy to sytuacji pełnego zwrotu zamówienia. Dzięki temu dokument może generować się automatycznie (np. na status zamówienia „Zwrot”) i nie wymaga ingerencji pracowników.

Uwaga: Numeracje faktury korygującej oraz korygującej – zwrot są niezależne od siebie.

Opis funkcji w Ustawieniach głównych

  1. Resetuj co miesiąc numery faktur
    Funkcja pozwala każdego kolejnego miesiąca rozpoczynać numer faktury od początku, tj. wartości 1. Do korzystania z tej funkcji wymagane jest podanie specyfikatora miesiąca i roku w numeracji faktury, np. {M}, {MM}, {RR}, {RRRR}.

  2. Wysyłaj faktury do klientów (email)
    W momencie wystawienia dokumentu, faktura jest przesyłana w formacie PDF na adres email klienta. Wygląd i treść maila z fakturę możesz zmienić edytując pliki tpl i txt w folderze /mails/. Pamiętaj, aby wykonać kopie tego folderu. Folder ten zostanie nadpisany w trakcie aktualizacji modułu do nowej wersji.

  3. Dodatkowe adresy email
    Możesz podać wiele dodatkowych adresów email, na które będą wysyłane faktury (jako BCC). Oddziel je przecinkami. Może to być np. adres email biura rachunkowego.

  4. Pokaż zakładkę "Moje faktury" w "Moje konto klienta"
    Pozwala klientowi pobrać wszystkie wystawione dokumenty po zalogowaniu do sklepu (Moje konto > Faktury). Możesz wyłączyć tą zakładkę, np. w czasie testów modułu w Twoim sklepie.

  5. Split payment oraz Kwota Split payment
    Możesz zdefiniować kwotę faktury, od której na dokumencie znajdzie się adnotacja „Split payment”. Domyślnie jest to kwota 15000.

  6. Pokaż adres dostawy na fakturze
    Dodaje adresem dostawy na fakturze.

  7. Pokaż pole
    1. Termin płatności – pole uzupełniane przez administrację sklepu przed wystawieniem faktury
    2. Data sprzedaży – pole uzupełniane przez administrację sklepu przed wystawieniem faktury
    3. Data dostawy – pole uzupełniane przez administrację sklepu przed wystawieniem faktury
    4. Uwagi – pole uzupełniane przez administrację sklepu przed wystawieniem faktury
    5. Podsumowanie płatności – zarejestrowane w systemie płatności porównane z wartością faktury. Na fakturze dodawana jest informacja: Opłacono X zł z Y zł. Kwoty pobierane są z miejsca wskazanego na obrazku poniżej:
      image
  8. Pokaż Przewalutowanie na fakturze oraz Domyślna waluta przeliczeniowa
    Na fakturach wystawionych w innych walutach, niż waluta Twojego kraju, dodane zostanie podsumowanie z przeliczeniem kwot na walutę Twojego kraju, np. EUR > PLN.

    image
  9. Zapytaj klienta o dokument sprzedaży
    Podczas składania zamówienia moduł wyświetli dla klienta zapytanie o preferowany rodzaj dokumentu: paragon lub faktura. Jeśli klient wybierze paragon, system nie wystawi automatycznie faktury dla tego zamówienia i zablokuje możliwość jej wystawienia z poziomu zamówienia.

  10. Pokaż kody GTU w pliku CSV
    Przy wyeksportowanych fakturach w formacie CSV pojawią się zdefiniowane dla produktów kody GTU. W dalszej części dokumentu opisano sposób definiowania kodów GTU.

  11. Pokaż prodecury faktury w pliku CSV
    Przy wyeksportowanych fakturach w formacie CSV pojawią się zdefiniowane dla faktury procedury. W dalszej części dokumentu opisano sposób definiowania procedur.

  12. Pokaż kody GTU na fakturze
    Na fakturze PDF, obok nazwy produkty, zostanie wyświetlony powiązany z nim kod GTU. W dalszej części dokumentu opisano sposób definiowania kodów GTU.

  13. Używaj stawki "Bez VAT"
    W dokumentach zamiast stawki 0% wyświetli się tekst „ZW*”, a dokument zostanie opatrzony o adnotację: „* Na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy o VAT”. Jest to kompletne rozwiązanie usprawniające sprzedaż przez nievatowców.

  14. Pokaż w adresie rozliczeniowym imię i nazwisko
    W przypadku dokumentów wystawianych na podmioty prawne (z numerem NIP) można wyłączyć wyświetlanie Imienia i nazwiska osoby składającej zamówienie, pozostawiając tylko NIP oraz nazwę firmy.

  15. Eksportuj różnice faktury korygującej do CSV
    Pozwala zmienić tryb wyświetlania dokumentów korygujących:
    1. Opcja TAK : wyświetli i wyeksportuje różnicę względem faktury głównej (np. -40zł).
    2. Opcja NIE: wyświetli i wyeksportuje wartość końcową faktury korygującej (np. 56 zł – podczas gdy faktura główna była na kwotę 96zł).

  16. Logo na fakturze
    Wgraj własny plik z logotypem, który znajdzie się na fakturze. Logo zostanie wyświetlone dokładnie w takiej rozdzielczości w jakieś zostanie przesłane.

Kody GTU

Kody GTU dot. tylko niektórych grup towarów. Skonsultuj się ze swoją księgową, czy temat GTU dotyczy Twojej sprzedaży.

W tej zakładce wyświetlają się wszystkie produkty ze sklepu z możliwością przypisania im kodu GTU. Interfejs jest bardzo prosty – wystarczy, że wybierzesz z pola wyboru przy danym produkcie kod GTU i zostanie on automatycznie zapisany bez przeładowania strony.

Procedury

Procedury dot. tylko niektórych grup towarów. Skonsultuj się ze swoją księgową, czy temat Procedur dotyczy Twojej sprzedaży.

Procedury faktury można ustalać z poziomu zakładki Lista faktur. Należy przy odpowiednim dokumencie kliknąć w przycisk Ustawienia faktury, a następnie zaznaczyć odpowiednie procedury.

Reverse Charge

W tej zakładce można ustalić dla jakich krajów dostawy ma obowiązywać Reverse Charge (Odwrotne obciążenie). Możesz ustalić etykietę podatku wyświetlanego zamiast „0%” oraz dodatkowy tekst wyjaśniający na dokumencie.

image

Eksport faktur

Moduł umożliwia zbiorcze eksportowanie dokumentów w formacie CSV oraz PDF (zbiorczo w paczce zip). Aby eksportować faktury należy wybrać zakres dat, rodzaj faktur, walutę oraz format (CSV/PDF).

Pola Typ faktury oraz Waluta są wielokrotnego wyboru.

Edytowanie wyglądu faktur

Szablony faktur, odpowiadające za ich wyglad znajdują się w plikach „.tpl”. Szablony można swobodnie edytować.

Aby utworzyć swój własny szablon faktur:
  1. Powiel katalog na serwerze modules/pshowinvoiceextender/views/templates/invoices/2 i zapiszgo pod kolejnym numerem np. 3.
  2. Dodać wpis w bazie danych pshow_ie_invoice_theme i nazwij szablon przyporządkowywując mu odpowiedni numer.
  3. Wskaż utworzony szablon w konfiguracji danej faktury (opisano wcześniej).
Uwaga: Wszelkie zmiany w plikach w katalogach „1” oraz „2” zostaną nadpisane wraz z każdą aktualizacją – zrób ich kopię przed aktualizacją modułu.

Please Wait!

Please wait... it will take a second!